Opleiding Methode Van Dixhoorn

Opleiding tot therapeut

Het Centrum voor Adem- en Ontspanningstherapie Methode Van Dixhoorn biedt een beroepsopleiding aan tot adem- en ontspanningstherapeut of -trainer. Adem- en ontspanningstherapeuten vormen een beroep in opkomst. Zij zijn te vinden in ziekenhuizen, gezondheidscentra en revalidatiecentra, maar ook in opleidingen en bij grote organisaties. Velen hebben een eigen praktijk in de eerste lijn, werken alleen of in samenwerking met artsen, paramedici of psychologen.

De speciale expertise van de therapeuten is het onderzoeken van de rol van dysfunctionele spanning en de mogelijkheden om deze te verminderen. De methode wordt in toenemende mate toegepast in de zorg, maar ook steeds vaker bij het voorkomen van ziekteverzuim en bij arbeidsintegratie

Opleiding adem en ontspanning therapeut
Studie adem en ontspanning

Opbouw van de opleiding

De opleiding bestaat uit twee delen: een basisopleiding en een vervolgprogramma.

Het vervolgprogramma leidt tot het certificaat Adem- en Ontspanningstherapeut (certificaat programma). De basisopleiding staat op zichzelf en biedt deelnemers een complete introductie in de Methode Van Dixhoorn. De basisopleiding is ook voor diverse beroepen geaccrediteerd.

Het certificaat programma is een tweejarige vervolgopleiding en bestaat uit meerdere onderdelen. De vervolgopleiding leidt deelnemers op tot therapeut (richting A) of trainer (richting B).

Het aantal lesuren voor beide opleidingen is beperkt en daarom vragen beide onderdelen van de opleiding een behoorlijke mate van zelfstudie.

Toelatingseisen

De opleiding is toegankelijk voor mensen met een (para)medisch, educatief of (psycho)therapeutisch beroep. Hieronder vallen onder andere: ergotherapeuten, logopedisten, psychologen, psychomotorische therapeuten, fysiotherapeuten, trainers en muziek- of beweegdocenten.

Om toegelaten te worden tot de opleiding dient men in het bezit te zijn van tenminste een diploma op hbo-niveau.

Certificaat

Na het succesvol afronden van de driejarige opleiding tot therapeut of –trainer ontvangt de afgestudeerde het Certificaat Adem- en Ontspanningstherapie. Dit certificaat toont aan dat de afgestudeerde beschikt over de vereiste kennis en kunde om adem- en ontspanningstherapie volgens de Methode Van Dixhoorn uit te voeren.

Het Certificaat Adem- en Ontspanningstherapie wordt onafhankelijk beoordeeld en ondertekend door de Raad van Advies.

Inschrijven?

Heb je interesse om therapeut of trainer Adem- en Ontspanningstherapie te worden? Schrijf je dan in voor de opleiding!

Van Dixhoorn Vereniging

Adem- en ontspanningstherapie o.a. bij stress, overspanning en burn-out klachten.

secretaris@vandixhoornvereniging.nl

Lees hier al onze blogs